Wat is e-mailmarketing?

Je hoort veel ondernemers zeggen dat je niet kunt (online) ondernemen zonder e-mailmarketing, ‘The money is in the list’. Maar wat is dan precies e-mailmarketing?

In dit blog ga ik je dat uitleggen wat e-mailmarketing is, aan de hand van de onderstaande onderwerpen:

  • De definitie van e-mailmarketing
  • Wat is e-mailmarketing?
  • Voor wie is e-mailmarketing interessant
  • De voordelen van e-mailmarketing
  • De nadelen van e-mailmarketing
  • Conclusie


1. De definitie van e-mailmarketing

Volgens Wikipedia is e-mailmarketing een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen. Oftewel:

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij een bericht direct naar geïnteresseerden of klanten gestuurd wordt door middel van e-mail.


2. Wat is e-mailmarketing

Zoals de definitie al zegt is e-mailmarketing een vorm van direct marketing. Potentiële klanten en al bestaande klanten worden direct benaderd via e-mail. De inhoud van deze e-mails kunnen verschillende doelen hebben, bijvoorbeeld:

  • Informatie verstrekken
  • Klantcontact onderhouden
  • Nieuwe klanten binnen halen
  • Bestaande klanten informeren over een nieuw product of dienst

Met e-mailmarketing bereik je op een efficiënte manier een grote groep mensen.


3. Voor wie is e-mailmarketing interessant?

E-mailmarketing is voor iedere organisatie interessant. Hoe groot of klein je organisatie ook is. Of je nu een bedrijf hebt die zaken doet met andere ondernemers (B2B), of met consumenten (B2C). Of je nu werkt voor een non-profitorganisatie of bij een overheidsinstelling. Iedere organisatie heeft een verhaal en iedere organisatie richt zich op mensen of ondernemers die een bepaald ‘probleem’ hebben en naar de oplossing of informatie zoeken.


4. De voordelen van e-mailmarketing

Het is niet per definitie zo dat iedere ondernemer e-mailmarketing moet toepassen in zijn of haar bedrijf.

Jij moet je er fijn bij voelen!

Alleen e-mailmarketing heeft wel veel voordelen en is makkelijk te integreren in jouw marketingstrategie.

Maar wat zijn de voordelen dan vraag je je af. Ik geef je de meest belangrijke voordelen:


1. Lage kosten

E-mailmarketing is erg goedkoop. Goedkoper dan direct mail (denk aan drukwerk, enveloppen, postzegels). Het scheelt je tijd. E-mails verzenden via een e-mailmarketing systeem kost je één keer tijd om het systeem in te richten en een template klaar te zetten. Voortaan hoef je alleen nog tekst en/of een afbeelding toe te voegen. Met e-mailmarketing kun je, op een eenvoudige manier, meerdere campagnes (e-mails) tegelijkertijd uitvoeren.


2. E-mailmarketing is goed meetbaar

Door het gebruik van een e-mailmarketing systeem heb je direct inzicht wat jouw lezers doen met de informatie in jouw e-mail. Je ziet of de e-mail is afgeleverd, of je e-mail gelezen is en of er op linkjes of knoppen is geklikt. Bij sommige software pakketten kun je zelfs zien (tracken) in welke pagina’s, van jouw website, je lezer interesse heeft. Hiervoor kun je ook Google Analytics gebruiken.

Met deze informatie is het mogelijk veel gerichtere informatie naar je contacten te sturen.


3. Je hebt zelf controle over de ‘bezorging’

Met een e-mailmarketing programma plan je je campagnes (e-mails) in. Jij bepaald zelf wanneer het systeem een e-mail verstuurd. Door hiermee te testen weet jij op een gegeven moment op welke dag en tijd jouw e-mails het meest geopend worden door jouw doelgroep. Een volgende campagne hou je hier rekening mee.

In tegenstelling tot een mailing per post waarbij je maar moet afwachten wanneer de brief bezorgd wordt en of deze überhaupt geopend wordt.


4. E-mailmarketing heeft een hoge ROI

Niet alleen de kosten van e-mailmarketing zijn laag, e-mailmarketing heeft ook een zeer goede Return on Investment (ROI). Je investering verdien je dus weer terug.


5. Iedereen heeft een e-mailadres

E-mail scoort nog steeds beter dan social media. Niet iedereen zit op Facebook, Instagram, LinkedIn of een ander kanaal, maar nagenoeg iedereen heeft een e-mailadres.


6. E-mailmarketing (en) of social media

Je berichten via e-mailmarketing worden eerder gelezen en ook bewuster gelezen, er is minder afleiding dan bij social media. Met social media is de kans groter dat de lezer over je bericht heen leest. Hij of zij ziet jou bericht wel, maar scrolt heel snel weer verder en is vergeten iets van jou te hebben gezien.

Ik zeg niet dat social media niet goed is, juist de combinatie van deze twee werkt heel goed. Verwijs vanuit je e-mails naar je social media kanalen en op je social media kanalen naar je nieuwsbrief.


7. De contactgegevens zijn van jou

Alle gegevens die jij ontvangt van jou contacten zijn van jou. Zolang je de gegevens rechtmatig ontvangen hebt, mag jij je contacten (relevante) informatie blijven sturen. Zelfs al stop je met het gebruik van je e-mailmarketing software, mag je deze gegevens overzetten naar een ander programma.

Hoe anders is dat met social media. Als bijvoorbeeld Facebook besluit haar kanaal aan te passen of zelfs helemaal te stoppen, dan verdwijnt ook jouw account met al je volgers en heb je geen gegevens meer.


5. De nadelen van e-mailmarketing

Er hangen uiteraard ook nadelen aan e-mailmarketing. Deze moet je ook zeker niet vergeten mee te nemen in je overweging om e-mailmarketing in te gaan zetten voor je bedrijf.


1. Ongewenste e-mail

Veel mensen denken bij de term e-mailmarketing aan het versturen van ongewenste e-mails. Wat ook wel SPAM genoemd wordt. Maar tegenwoordig zijn er wel regels waar jij je, als ondernemer, aan moet houden. Omdat de ontvanger zelf zijn gegevens achterlaat op een formulier en bewust toestemming geeft om benaderd te willen worden, is de drempel al wel een stuk lager.


2. Europese regelgeving AVG

Wettelijk gezien heb je eerst toestemming nodig van je lezer om e-mails te mogen sturen. Een e-maillijst met honderden e-mailadressen kopen mag niet meer. Door de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), die nieuwe Privacy wet, worden hier hoge boetes voor gegeven.


6. Conclusie

E-mailmarketing is een krachtig en effectief kanaal. Het is een goed marketing- en communicatiemiddel om direct in contact te blijven met je (potentiële) klanten. Als je op een juiste manier omgaat met de gegevens van je contacten, krijg je heel snel resultaat met deze vorm van online marketing.

Wat is e-mailmarketing

Twijfel je nog of e-mailmarketing geschikt is voor jou of hoe jij e-mailmarketing kunt inzetten, zodat het ook gaat werken voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met mij op en we bespreken hoe het voor jouw bedrijf het beste werkt.


Nog meer blogs over e-mailmaketing:

Waarom MailChimp niet meer toereikend is, maar welk e-mailmarketing softwareprogramma dan wel?

Waarom zou ik iets gratis weggeven en wat is een waardevolle weggever?

10 redenen om vandaag nog te starten met een nieuwsbrief!

In 6 stappen een marketing en sales funnel.