In 6 stappen een marketing en sales funnel

Als je een e-maillijst hebt en ook een weggever aanbiedt op je website is het goed om na te denken over een funnel. Hoe fijn is het om potentiële klanten automatisch verder te laten kennismaken met jou en je diensten en/of producten, zonder dat je iedereen handmatig een mailtje moet sturen. Of dat je telefoon roodgloeiend staat waarin iedereen van alles van je wil weten. Hier heb je de tijd niet voor.

Met een goede funnel bouw je aan je ‘Know-Like-Trust’-factor en haal je er uiteindelijk ook nog verkopen uit. Alleen zoals heel veel ondernemers zich afvragen: Hoe dan? Dat ga ik je in 6 simpele stappen uitleggen.

De onderstaande onderwerpen ga ik in dit blog behandelen:

  • Wat is een funnel
  • Waarom heb je een funnel nodig
  • Hoe bouw je een funnel
  • De 6 stappen van een funnel
  • Samenvatting/conclusie


Wat is een funnel

De letterlijke vertaling van funnel is trechter. Dat is ook precies wat een funnel doet. Je hebt een grote groep mensen aan het begin van de funnel, bij iedere volgende stap haakt er een percentage af. Uiteindelijk zal een kleiner aantal overblijven. Jammer misschien dat dit een kleiner aantal is, maar dit zijn wel de mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en ook klant worden.


Waarom heb je een funnel nodig

Met een goed ingerichte funnel kun jij je potentiële klanten op het juiste moment de juiste informatie sturen die zij nodig hebben bij hun customer journey en daarmee de kans tot aankoop vele malen vergroten.

Wist je dat slechts 2% van de aankopen wordt gedaan bij het eerste contactmoment? Zelfs bij het vierde contactmoment is dit nog maar 10%. Een klant heeft namelijk gemiddeld 5 tot 8 contactmomenten nodig voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit proces wordt ook wel de customer journey genoemd.


Hoe bouw je een funnel

Er zijn talloze modellen geschreven om de customer journey (contactmomenten) goed te laten verlopen. Hoe je dus het beste een funnel kunt opbouwen.

De meest bekende is wel het AIDA model:

  • Attention: een potentiële klant heeft een bepaalde behoefte, is zich daarvan bewust en kent jouw product of dienst
  • Interest: de klant begint belangstelling voor je product of dienst te tonen
  • Desire: de klant heeft de behoefte om jouw dienst of product te kopen
  • Action: de klant koopt je product of dienst

Het AIDA model laat zien dat een funnel bestaat uit twee gedeeltes, namelijk een marketing funnel en een sales funnel. In het marketing gedeelte geef je alleen maar waarde, maar verkoop je niets, hiermee bouw je aan je ‘Know-Like-Trust’-factor. Daarna kom je in het sales gedeelte en dan pas ga je een onweerstaanbaar aanbod doen.


Tip: het is van belang de marketing- en de sales funnel niet door elkaar heen te gebruiken, dan bereik je juist het tegenovergestelde. Je klant zal waarschijnlijk niet tot aankoop overgaan!


Je potentiële klanten hebben, bewust of onbewust, de behoefte om bij aankopen geïnformeerd en geadviseerd te worden door jou als expert. Ze willen geholpen worden om zeker te weten dat ze de juiste keuze maken.


De 6 stappen van de funnel

De funnel start zodra iemand interesse heeft getoond in jouw dienst of product. In de meeste gevallen heeft hij/zij je weggever gedownload en hierbij zijn/haar naam en e-mailadres achtergelaten.


Note: Een goed ingerichte funnel zorgt voor een effectieve verdeling tussen marketing en sales. Het bespaart jou en/of je medewerkers veel tijd. Een geautomatiseerde funnel zorgt ervoor dat jouw website en communicatie 24 uur per dag doorgaat en daardoor zorgt voor een constante stroom aan potentiële klanten.


Marketing funnel

In de marketing funnel wil je je potentiële klanten jou nog beter laten kennen.

1. Stuur ze een e-mail waarin jij jezelf voorstelt. Vertel jouw verhaal waarbij je veel herkenning kweekt bij de lezer.

2. Stuur 1-5 e-mails met waarde, hierin kun je dieper ingaan op je weggever. In mijn funnel (weggever checklist Waar sta ik met mijn bedrijf?) leg ik bijvoorbeeld uit, welke werkzaamheden een VA voor je kan uitvoeren binnen de verschillende onderdelen van je bedrijf. Verstuur de ene mail met een video en de andere met teksten en afbeelding(en). Deze afwisseling maakt het voor de lezer aantrekkelijker om je mail te openen.


Sales funnel

Wanneer de marketing funnel zijn werk goed gedaan heeft, start de sales funnel. De klant is zich bewust van zijn behoefte. Nu is het moment om aan te geven hoe jouw product/dienst een oplossing kan bieden bij zijn/haar probleem. De e-mails zijn kort en direct.

3. Stuur een e-mail met een aanbod dat ze niet kunnen weigeren, misschien met een bonus erbij.

4. Stuur een e-mail met 1 of meerdere reviews van je klanten.

5. Stuur een e-mail met veelgestelde vragen en daarbij ook de antwoorden, om eventuele bezwaren weg te kunnen nemen.

6. Stuur een e-mail met een laatste herinnering voor je eerder gegeven aanbod.


Note: Heb je alleen een sales funnel, dan zullen mensen je waarschijnlijk ‘schreeuwerig’ en ‘commercieel’ vinden, terwijl je zonder sales funnel waarschijnlijk weinig verkoopt.

                                                               samenvatting funnel


Veel succes met het bouwen van je eigen funnel. Welke fase van de funnel vind jij het meest moeilijk? Laat een reactie achter en ik neem contact met je op en denk ik graag met je mee.