10 redenen om VANDAAG nog te starten met een nieuwsbrief

‘Nieuwsbrieven worden toch niet gelezen, waarom zou ik een digitale nieuwsbrief versturen?’ Het antwoord hierop is eigenlijk heel kort:

Omdat een digitale nieuwsbrief een heel krachtig en effectief middel is om in contact te komen en te blijven met je (potentiële) klanten.

In dit blog ga ik uitleggen waarom een nieuwsbrief zo krachtig en effectief is aan de hand van de volgende onderwerpen:

1. Wat is een digitale nieuwsbrief

2. Wat is het doel van een nieuwsbrief

3. 10 reden om een nieuwsbrief in te zetten voor je online marketing



Wat is een digitale nieuwsbrief

Een digitale nieuwsbrief is een regelmatige publicatie over een bepaald onderwerp of thema, waar meestal gratis op geabonneerd kan worden. Online nieuwsbrieven worden per e-mail verstuurd naar mensen op een mailinglijst.


Tip: Lees in mijn blog Wat is een weggever en waarom zou ik iets gratis weggeven?, hoe je inschrijvers voor je nieuwsbrief kunt krijgen door het inzetten van een weggever.


Wat is het doel van een nieuwsbrief

Het belangrijkste doel is om een relatie op te bouwen met je klant en deze ook te behouden. Elke nieuwsbrief heeft ook nog op zichzelf staande doelen, bijvoorbeeld:

  • abonnees op de hoogte te brengen van het laatste nieuws.
  • informatie of tips geven.
  • het aan te zetten tot een (klik)actie of aankoop.

Het is belangrijk om het doel van de te versturen nieuwsbrief vooraf vast te stellen en de inhoud daarop aan te passen.


10 redenen om een nieuwsbrief in te zetten voor je online marketing:

Veel ondernemers twijfelen of zij wel een digitale nieuwsbrief moeten versturen. ‘Zitten klanten wel op een nieuwsbrief van mij te wachten?’ Misschien twijfel jijzelf ook wel over de toegevoegde waarde van een online nieuwsbrief. Ik geef je 10 redenen waarom ik denk dat het wel heel waardevol kan zijn voor jou als ondernemer.

1. Het is hele goedkope marketing. Je betaalt alleen voor een e-mailmarketing softwareprogramma. Natuurlijk moet je wel content creëren en tijd kost ook geld, maar verder kost het niets. Lees meer over softwareprogramma’s en de kosten hiervan in mijn blog: Waarom MailChimp niet meer toereikend is, maar welk emailmarketing softwareprogramma dan wel?

2. De mensen die zich hebben ingeschreven, via bijvoorbeeld een weggever of rechtstreeks voor een nieuwsbrief, zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Via een nieuwsbrief leren (potentiële) klanten je sneller kennen en werk je aan het vertrouwen (de ‘Know-Like-Trust’ factor).

3. Met een nieuwsbrief breng je de inhoud van je website extra onder de aandacht.

4. Met een nieuwsbrief speel je heel makkelijk in op actualiteiten (dit moet wel betrekking hebben op jouw dienst of product).

5. Je brengt je klanten snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen van je product, dienst of je bedrijf.

6. Jij of je bedrijf blijft zichtbaar voor je (potentiële) klant.

7. Een nieuwsbrief is een (persoonlijk) gericht bericht van jou aan je klant en verdwijnt niet in de massa berichten op sociale media. De kans dat je klant een nieuwsbrief leest en de inhoud blijft hangen is vele malen groter dan een bericht op sociale media. Op sociale media moet je maar hopen dat je volgers je berichten tijdens het scrollen ook echt zien en lezen.

8. Een klantenbestand is en blijft heel waardevol, deze zal nooit verdwijnen. D.m.v. nieuwsbrieven bereik je altijd je klanten. Gebruik je alleen sociale media dan heb je kans dat je die volgers ineens kwijt bent, zodra het betreffende kanaal besluit te stoppen. Zoals Hyves een aantal jaren geleden.

9. Door het structureel versturen van nieuwsbrieven, verwachten klanten een nieuwsbrief van je. Zijn je nieuwsbrieven heel waardevol dan kijken je klanten er zelfs naar uit.

10. De laatste en in mijn ogen de meest belangrijke reden om een nieuwsbrief in te zetten: Je kunt door het delen van jouw kennis laten zien dat jij een expert bent. Hierdoor kun jij je onderscheiden van je concullega’s.


Tip: Gebruik de content van je nieuwsbrieven ook voor je blog, of visa versa. Splits de content in kleine onderwerpen en maak er posts van voor op je sociale media.


Conclusie

Een nieuwsbrief is dus voor iedere ondernemer waardevol! Iedere ondernemer heeft specialistische kennis waar je (potentiële) klanten op zitten te wachten. Wil je dat ik met je meedenk over onderwerpen voor een nieuwsbrief of het inrichten van je emailmarketing softwareprogramma voor je nieuwsbrief? Laat het mij weten dan help ik je graag verder.

Wat maakt dat jij een nieuwsbrief wel leest? Ik hoor het graag van je.