Waarom zou ik iets gratis weggeven en wat is een waardevolle weggever?

Je hebt vast zelf weleens een weggever gedownload of je voor een nieuwsbrief ingeschreven via een een pop-up. Hierin wordt je vaak iets gratis aangeboden na het achterlaten van je naam en e-mailadres. Dit is een weggever, maar waarom zou je als ondernemer iets gratis weggegeven?

Veel ondernemers denken dat een weggever niet voor hen van toepassing is. Ze hebben bijvoorbeeld een webshop en denken niet iets gratis te kunnen geven, maar denk dan eens instructievideo over een product of tips over hoe je een product het beste kunt onderhouden o.i.d. In dit blog ga ik uitleggen waarom je juist wel een gratis weggever zou moeten gebruiken. De volgende onderwerpen ga ik uitleggen:


  • Waarom een waardevolle weggever

  • Het doel van een weggever

  • Voorbeelden van weggevers

  • Hoe maak je een trekpleister van je gratis weggever


Waarom een waardevolle weggever?

Tegenwoordig schrijven mensen zich niet zomaar meer in voor een nieuwsbrief, ze worden overspoeld met e-mails. Het is daarom belangrijk om het voor jouw potentiële klanten juist aantrekkelijk te maken, zodat ze zich wél voor jouw nieuwsbrief in gaan schrijven.

Misschien heb je al een nieuwsbrieflijst, maar lukt het je niet om je lijst te laten groeien. Of wil je juist beginnen met het versturen van nieuwsbrieven en moet je een e-maillijst gaan opbouwen. Dit kun je doen door middel van het aanbieden van een waardevolle weggever.


Tip: Een goede, waardevolle, weggever helpt ondernemers bij het opbouwen van een sterke e-maillijst. Er zijn ondernemers die zich vooral richten op social media en zich niet bezig houden met e-mail marketing. Dat is op zich prima natuurlijk, alleen social media kan zomaar ineens over zijn – kijk maar naar Hyves. Het is dan wel heel fijn om een sterke e-maillijst te hebben, zodat je dan alsnog e-mailmarketing kunt gaan inzetten.


Het doel van een weggever

In de (online) marketing wordt heel vaak gesproken over de ‘Know-Like-Trust’ factor. Door het weggeven van waarde kun je aan de ‘know’ factor werken, je kunt hierdoor de relatie verstevigen met je potentiële klant en de drempel verlagen om te kopen. Doordat potentiële klanten hun naam en e-mailadres achterlaten kun jij hen gericht e-mails sturen. Zo leren zij jouw en je product of dienst beter kennen en kun je hen vertrouwen steeds meer winnen.

Verwacht niet dat potentiële klanten, die je gratis weggever ontvangen hebben direct tot een aankoop overgaan. Natuurlijk nemen ook ‘zomaar’ mensen contact met je op die direct met je willen samenwerken. Maar heel vaak is dat begonnen met een gratis weggever. Ergens. Ooit.


Voorbeelden weggevers

Er zijn heel veel verschillende weggevers, maar in de basis komen ze neer op mijn onderstaande voorbeelden. Zelf heb ik mij ooit ingeschreven voor een 2-wekelijkse videoblog bij de Academie voor Virtueel Professionals, waarin ik inspiratie en nadere info over de opleidingen ontving. En daarbij kreeg ik een overzicht van diensten die ik zou kunnen aanbieden als Virtual Assistant. Uiteindelijk heb ik 2 opleidingen bij deze academie gevolgd.


E-book/Whitepaper

Een pdf document met waardevolle informatie in de vorm van bijvoorbeeld een E-book (opmaak in de stijl een magazine) of een Whitepaper (opmaak in de stijl van een rapport, zakelijker geschreven dan een E-book). Denk eraan dat een E-book of Whitepaper niet gaat om jouw product of dienst te verkopen maar puur om vertrouwen op te bouwen. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij je product of dienst. Bijvoorbeeld mijn e-book Hoe voorkom je dat jouw e-mails gezien worden als SPAM gezien wordt bij je ontvanger.



Download hier mijn gratis e-book: Hoe voorkom je dat jouw e-mail als SPAM gezien wordt bij je ontvanger?

Checklist

Een Checklist is een lijst van punten die gecontroleerd of afgevinkt moeten worden om bijvoorbeeld een controle op iets uit te voeren. Of om te kijken of iemand aan bepaalde voorwaarden voldoet om ergens voor in aanmerking te komen. Of zoals mijn (weggever) gratis checklist - om te kijken in welk stadium een ondernemer zit met zijn bedrijf.


Checklist Waar sta ik met mijn bedrijf


Download hier mijn gratis checklist: Waar sta ik met mijn bedrijf?

Video

Je kunt een gratis video (cursus) aanbieden. Potentiële klanten zien meteen hoe en wie je bent. Doordat een video veel persoonlijker is zullen ze je sneller leren kennen en gaat het proces van de ‘Know-Like-Trust’ factor ook sneller. Businesscoach Ninke van der Leck biedt oa. gratis online trainingen aan.


Podcast

Een audio-uitzending of een geluidsdocument kan een fijne gratis weggever zijn. Podcasts worden steeds populairder en ik denk, in deze snelle maatschappij, echt de toekomst. Ik hoor steeds vaker om mij heen dat mensen het fijn vinden om een podcast op te zetten tijdens een wandeling, autorit o.i.d. Ook deze vorm is persoonlijker, omdat potentiële klanten je stem horen en daar ook een gevoel bij krijgen. Nicole Adelaars – Blogexpert biedt oa. gratis potcasts aan.


Een e-mail of een serie e-mails met waardevolle informatie

Bijvoorbeeld een mail waarin je potentiële klant de eerste les ontvangt van een online opleiding, met bijvoorbeeld een video. Of een serie e-mails met elke week een bepaalde oefening die je potentiële kan uitvoeren om bij een beter resultaat te komen.

Je kunt prima meerdere van deze gratis weggevers aanbieden of hiermee afwisselen, hierdoor zorg je voor een blijvende groei van je e-maillijst. De één luistert liever en de ander vindt het fijner om te lezen of kijkt liever een video. Of het probleem ligt net even anders en via een andere vorm heb je direct een andere invalshoek.


Hoe maak je een trekpleister van je weggever?

Om een trekpleister van je weggever te maken moet deze aan de onderstaande punten voldoen:

  • Zorg dat duidelijk is wat de weggever is;

  • Bij welk probleem helpt de weggever (benoem een pijnpunt van je potentiële klant);

  • Welk resultaat biedt de weggever;

  • Zorg voor een afbeelding die je tekst versterkt.


Tip: Zet onder je opt-informulier dat potentiële klanten zich hiermee ook inschrijven voor je nieuwsbrief, hiermee is de inschrijving van je weggever ook meteen AVG-proof en mag je hen ook nieuwsbrieven sturen via e-mail.


Conclusie

Een weggever is dus voor iedere ondernemer waardevol als je meer bezoekers naar je website wilt en een sterke e-maillijst wilt opbouwen. Wil je brainstormen welke vorm voor jou het beste werkt of wil je je gratis weggever beter vormgeven? Laat het mij weten dan help ik je graag verder.

Download je wel eens een weggever en welke vorm spreekt je dan het meeste aan? Ik hoor het graag van je.