Waarom MailChimp niet meer toereikend is, maar welk e-mail marketing softwareprogramma dan wel?

MailChimp is altijd een populair e-mailmarketing software programma geweest onder ondernemers. Zij hebben namelijk een gratis versie die onbeperkt te gebruiken was. Onbeperkt als in, je zit niet vast aan een proefperiode. Alleen is er in de zomer van 2019 een wijziging geweest waardoor deze gratis versie veel beperkter is geworden in de mogelijkheden. Veel ondernemers willen nu overstappen naar de betaalde variant omdat ze alles al in MailChimp hebben staan, dus lijkt dit makkelijker. Ik zeg inderdaad ‘lijkt’, want is dit wel makkelijker? Maar welke e-mailmarketing software dan wel? En waarom?

Alhoewel er al veel geschreven is over verschillende e-mailmarketing software miste ik toch vaak de uitleg in normale taal, zonder allerlei moeilijke vaktermen. Ook een duidelijk kostenoverzicht ontbrak vaak in de vergelijking. Vandaar dat ik besloot dit zelf uit te zoeken en er een (leesbare) blog over te schrijven.


Waarom e-mailmarketing software vergelijken?

Uiteraard vinden wij als ondernemers de prijs erg belangrijk en zijn wij geneigd dit als eerste te vergelijken. Maar vraag je eens af of dit reëel is, want soms is de prijs wel gunstig maar ben je alsnog veel tijd kwijt aan het handmatig aanpassen van een systeem. En zoals iedereen weet ‘tijd kost geld’. Veel slimmer is het dus om uit te zoeken of er systemen zijn waarbij het meeste geautomatiseerd kan. En die zijn er!

In mijn blog vergelijk ik de volgende e-mail marketing software:

  • MailChimp
  • MailBlue (ActiveCampaign)
  • Autorespond

Per programma maak ik de volgende vergelijkingen:

  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Helpdesk
  • Mogelijkheden
  • Kosten


MailChimp

Afgelopen zomer heeft MailChimp de gratis versie behoorlijk beperkt. De gratis versie biedt nog wel de mogelijkheid tot 2.000 contacten te gaan, dat is best veel. Alleen binnen de gratis variant kun je nog maar één lijst opbouwen, wil je meerdere lijsten moet je al een betaalde versie gaan afnemen. Het is nog wel mogelijk om via omwegen een verschil aan te geven tussen contacten, maar dit is heel omslachtig en kost veel tijd.

Wil je als ondernemer alleen een lijst opbouwen om nieuwsbrieven te versturen dan is het een prima optie, maar zodra je in de toekomst meer met e-mailmarketing wilt gaan doen is dit geen goed idee.

Gebruiksvriendelijkheid

  • MailChimp is minder overzichtelijk en minder gebruiksvriendelijk dan de MailBlue en Autorespond, je moet meer moeite doen om het programma te leren kennen.
  • MailChimp heeft wel verschillende nieuwsbrief templates (= voorbeelden) beschikbaar die je redelijk makkelijk kunt aanpassen.
  • Bij MailChimp betaal je per inschrijver. Heb je een contact die zich op twee verschillende lijsten heeft ingeschreven dan wordt dit ene contact gezien als twee abonnees. Ook uitschrijvers telt MailChimp mee als abonnee. Je lijst groeit hierdoor dus wel sneller.

Helpdesk

  • MailChimp heeft een gratis Engelstalige helpdesk.
  • MailChimp heeft een uitgebreide kennisbank met heel veel artikelen en video's, ook in het Engels.
  • MailChimp heeft experts die je kunt raadplegen, deze zijn er in diverse talen. Via de site van MailChimp wordt je doorgelinkt naar bijvoorbeeld een expert in Nederland. Je moet dan denken aan Nederlandse VA's of bedrijven die zich als MailChimp expert aanbieden. Je gaat dan een samenwerking met hen aan en zij zullen hier hun uurtarief voor doorberekenen.

Mogelijkheden

Voor deze vergelijking heb ik het goedkoopste pakket gepakt (na de gratis versie), deze heet Essential. Deze is geschikt tot 50.000 abonnees.

  • MailChimp biedt in dit pakket het 'AB testen' aan. Je kunt hiermee testen welke mail het beste werkt bij jouw contacten, mail A of mail B. Alleen om een betrouwbaar resultaat te krijgen moet je wel minimaal 5.000 contacten hebben.
  • Je kunt maximaal 3 Audiences (lijsten) opbouwen.
  • In dit pakket kun je maar met één automation (= geautomatiseerde mails versturen) werken, waarin je ook maar één e-mail kunt versturen.
  • Wil je een serie geautomatiseerde e-mails versturen (oftewel een funnel) dan moet je al een duurder pakket aanschaffen. Maar dan nog is MailChimp niet gebruiksvriendelijk, het kost je veel tijd om een redelijk uitgedachte funnel in MailChimp te bouwen.

Kosten

Pakket Essential tot 50.000 contacten.

  • Vanaf $ 9,99 per maand (+ € 8,95 per maand)
  • Dit is het starttarief voor dit pakket, daarna moet je aangeven tot hoeveel abonnees je wilt gaan. Hoe meer abonnees hoe hoger het tarief.


MailBlue (ActiveCampaign)

MailBlue is de Nederlandse variant van ActiveCampaign, met ook een Nederlandstalige helpdesk. Voor ieder systeem geldt natuurlijk 'hoe meer mogelijkheden, hoe duurder het pakket'. Maar met MailBlue is zelfs met het goedkoopste pakket al heel veel mogelijk. Voor iemand die wil gaan starten met e-mail marketing is dit pakket zeker voldoende.

Gebruiksvriendelijkheid

  • MailBlue is erg overzichtelijk, duidelijke lay-out en een duidelijke kolom waarin aangegeven staat welke mogelijkheden er zijn. Met logisch nadenken en eventueel een beetje technisch inzicht kom je echt al een heel eind.
  • MailBlue heeft veel nieuwsbrief templates (= voorbeelden) beschikbaar die je makkelijk aanpast naar je eigen huisstijl, denk aan het toevoegen van je logo, kleuren etc.
  • Je kunt een volledige mail opslaan als template, maar ook onderdelen daaruit. Waardoor je een nieuwe mail makkelijk kunt vullen met eerder opgeslagen onderdelen.
  • Je betaalt per contact, ongeacht op hoeveel lijsten je contact staat ingeschreven. Alleen actieve contacten worden meegeteld, uitschrijvers worden buiten beschouwing gelaten. Je lijst zal hierdoor minder hard groeien dan bij bijvoorbeeld MailChimp en zul je dus minder snel een duurder pakket moeten aanschaffen.

Helpdesk

  • MailBlue beschikt over een Nederlandstalige helpdesk.
  • Er is een uitgebreide kennisbank beschikbaar met meer dan 190 artikelen die nagenoeg alle functies en vragen behandelen.
  • MailBlue heeft ook meerdere video's beschikbaar, zodat je ook daadwerkelijk kunt zien welke knop waar zit. Voor iemand die erg visueel ingesteld is, zoals ik, werkt dit heel fijn.
  • Er is een Online Community met meer dan 950 leden, waar ook andere gebruikers actief met je meedenken. Zij denken vaak op hetzelfde niveau als jij.
  • Mocht je er echt niet uitkomen kun je ze een mail sturen. Mijn ervaring is dat ze heel snel reageren en vragen je bij een probleem om via scherm delen (don't worry, ze leggen precies uit wat je moet doen) mee te kijken.
  • Heb je een dringende vraag die echt niet kan wachten, kun je ze ook telefonisch bereiken.

Mogelijkheden

Voor deze vergelijking heb ik het goedkoopste pakket gepakt, pakket 1. Deze is geschikt tot 500 contacten.

  • Je kunt in MailBlue tags (=label) aan een contact geven, bijvoorbeeld een inschrijver heeft iets gekocht bij jou dus die krijgt de tag 'klant'. Iemand die zich alleen inschrijft voor een nieuwsbrief krijgt deze tag niet. Zo kun je gericht naar alleen je inschrijvers met de tag 'klant' een aantal geautomatiseerde e-mails sturen.
  • Een automation, oftewel een serie e-mails – ook wel funnel genoemd – kun je heel eenvoudig instellen. De uiteindelijke funnel wordt mooi visueel weergegeven, ziet eruit als een soort organogram. Technisch is hierin heel veel mogelijk.
  • Je kunt een contact die de volledige serie e-mails ontvangen heeft daarna meteen, automatisch, op bijvoorbeeld je nieuwsbrieflijst laten plaatsen (mits je hiervoor toestemming hebt gevraagd i.v.m. de AVG).
  • Er zijn heel veel koppelingen mogelijk met MailBlue, denk aan koppelingen met bijvoorbeeld Wordpress, Woocommerce en externe betaalsite zoals Mollie.
  • MailBlue heeft een sitetracking systeem, dit wil zeggen dat je het gedrag van je klanten op jouw website kunt meten en dus kunt zien waar hun interesses liggen. Hierdoor kun je ook weer gericht e-mails versturen. Wil je een sitetracking systeem gebruiken ben je wel verplicht dit in je privacy verklaring te vermelden, dit i.v.m. AVG.

Kosten

Pakket 1: tot 500 contacten

  • Betaal je in één keer voor een jaar, dan betaal je omgerekend € 9,00 per maand.
  • Wil je liever per maand betalen, dan betaal je € 15,00 per maand.


Autorespond

Autorespond is een Nederlands bedrijf, wat wel een voordeel is. Mijn ervaring is dat Autorespond nagenoeg hetzelfde biedt als MailBlue, maar met nog extra mogelijkheden.

Gebruiksvriendelijkheid

  • Autorespond is erg overzichtelijk, duidelijke lay-out en duidelijke aangegeven welke mogelijkheden er zijn. Met logisch nadenken en eventueel een beetje technisch inzicht kom je al een heel eind.
  • Autorespond heeft veel templates (= voorbeelden) beschikbaar die je makkelijk aanpast naar je eigen huisstijl, denk aan het toevoegen van je logo, kleuren etc.
  • Bij Autorespond betaal je per contact, ongeacht op hoeveel lijsten je contact staat ingeschreven. Alleen actieve contacten worden meegeteld, uitschrijvers worden buiten beschouwing gelaten. Je lijst zal hierdoor minder hard groeien dan bij bijvoorbeeld MailChimp en zul je dus minder snel een duurder pakket moeten aanschaffen.

Helpdesk

  • Autorespond heeft een Nederlandstalige helpdesk.
  • Er zijn help-pagina’s beschikbaar waar je d.m.v. een zoekfunctie antwoorden kunt vinden op heel veel vragen.
  • Mocht je er niet uitkomen kun je ze een mail sturen. Over het algemeen krijg je dezelfde dag nog antwoord. Bij sommige problemen is het eenvoudiger om via scherm delen mee te kijken. Je moet dan wel eerst een klein programmaatje downloaden (ze leggen dit stap voor stap uit).
  • Autorespond biedt een gratis ‘snelle start webinar’ aan.
  • Autorespond biedt ook een ‘individuele startbegeleiding’ aan (€ 159,00).
  • Je kunt ook gebruikmaken van een overstapservice (€ 399,00). In overleg met jou kunnen ze jouw relaties, eventuele templates, formulieren etc. overzetten vanuit je huidige systeem naar Autorespond.

Deze service is inclusief:

  • Een intakegesprek voor het inventariseren van specifieke wensen etc.
  • Inrichting van je administratie
  • Importeren van bestaande opt-in relaties uit jouw vorige systeem
  • Een standaard template aanpassen aan de wensen qua kleuren, header en logo
  • Opzetten van de lijstmanager voor aanmelding
  • Aanmeldformulier op je website vervangen
  • Begeleiding tot en met het versturen van de eerste nieuwsbrief

Mogelijkheden

Autorespond is meer dan alleen een emailmarketingsysteem. De mogelijkheden voor het versturen van nieuwsbrieven en e-mailmarketing zijn vergelijkbaar met MailBlue. Alleen biedt Autorespond geen sitetracking systeem aan.

Voor deze vergelijking heb ik het goedkoopste pakket gepakt, pakket 1. Deze is geschikt tot 500 contacten.

  • Autorespond heeft een geïntegreerd shoppingcart-systeem, dit is software die zorgt dat klanten of bezoekers van je website een aankoop kunnen doen, direct de factuur ontvangen en direct kunnen betalen. Gaat het om een digitaal product, zoals de bestelling van je E-book, dan wordt dat onmiddellijk na betaling verzonden via een downloadlink in de e-mail. Gaat het om een fysiek product, dan zal dat daarna bezorgd of opgestuurd moeten worden. Voor een shoppingcart moet je wel een apart abonnement nemen, maar dan heb je het wel binnen één systeem. Bij andere systemen moet je een externe partij inschakelen en koppelingen maken, zoals Woocommerce. Woocommerce is ook een prima systeem, maar is minder uitgebreid dan de shoppingcart van Autorespond en met updates van externe partijen kan het lastig zijn als deze niet goed meer aansluit op je website.
  • Wat ik een groot voordeel vind van Autorespond in combinatie met de shoppingcart is dat je verschillende boekhoudprogramma’s kunt koppelen aan Autorespond. Hierdoor kun je meteen je factuur vanuit Autorespond versturen en deze wordt ook meteen verwerkt in je boekhoudprogramma. Je kunt er zelfs in aangeven op welke grootboekrekening je dienst of product moet worden geboekt. Dat noem ik efficiënt werken.
  • Dan heeft Autorespond ook nog de mogelijkheid om met Affiliatemarketing te werken zodra je een abonnement hebt voor de shoppingcart. Anderen kunnen bijvoorbeeld je online training promoten en daar een affiliatevergoeding voor ontvangen. Zij ontvangen een bepaald percentage van de omzet als die via hen is binnenkomen bij jou, zodat iedereen ervan profiteert. Dat kan allemaal geautomatiseerd via Autorespond.

Kosten

Pakket 1: tot 500 contacten

  • Autorespond € 27,00 per maand
  • Shoppingcart € 27,00 per maand (inclusief koppeling met je boekhoudprogramma en affiliatemarketing)
  • Combi-pakket Autorespond met Shoppingcart € 44,00 per maand


Conclusie

Heb je één of meerdere weggevers. Wil je meerdere lijsten opbouwen, dit is oa. handig wanneer je meerdere online cursussen wilt gaan geven, dan gaat mijn voorkeur uit naar MailBlue. Deze is heel betaalbaar, je kunt met het goedkoopste pakket al heel veel en is ook nog eens heel gebruiksvriendelijk. De Nederlandstalige helpdesk is toch ook wel erg prettig.

Wil je ook een shoppingcart gaan gebruiken, dan is het de moeite waard om te denken aan Autorespond.

Er zijn natuurlijk nog veel meer e-mailmarketing softwareprogramma’s. Zit jouw favoriete hier niet tussen of heb je vragen over een ander programma? Laat het mij weten dan help ik dit uit te zoeken.